Euroferma

Emisiune pentru țărani deștepți …

Preţurile produselor alimentare nu au crescut semnificativ după anunţarea măsurii de reducere a TVA

alimente-2
Analiza la nivel lunar a datelor puse la dispoziţie de marii retaileri nu indică o creştere semnificativă a preţurilor produselor alimentare după anunţarea măsurii de reducere a Taxei pe Valoare Adăugată (TVA), conform raportului anual al Consiliului Concurenţei privind sectoarele cheie.

“Valoarea coşului de bunuri format din 36 de produse nu a înregistrat fluctuaţii semnificative, crescând în medie cu 0,24% în luna aprilie faţă de martie 2015”, se arată în document.
Odată cu implementarea măsurii de reducere a cotei TVA la începutul lunii iunie, se poate observa o reducere a preţului mediu lunar al coşului de 11,9%, de la 308,5 lei la 271,9 lei. Acest lucru este echivalent cu o transmitere aproape integrală a reducerii TVA de la retaileri mai departe către consumatorii finali (reducerea TVA de la 24% la 9% s-ar traduce într-o reducere a preţurilor cu 12,1%).
Cele mai mari fluctuaţii de preţ observate au fost înregistrate la categoriile fructelor şi legumelor, urmate de produsele lactate, cel mai probabil, datorită efectelor sezoniere.
“În ceea ce priveşte comerţul tradiţional, datele prelucrate arată diminuarea preţurilor medii de vânzare în primele zile după reducerea TVA. Cu toate acestea, impactul asupra preţurilor este doar parţial, diminuarea costului total al coşului de produse fiind de aproximativ 9,1% (faţă de un maxim posibil de 12,1%). În plus, se observă o uşoară creştere a preţului mediu în a doua săptămână a lunii iunie, urmată de o relativă stabilizare a acestuia, ceea ce face ca nivelul valorii totale a coşului de produse la 1 iulie sa fie inferior valorii de la finele lunii mai cu aproximativ 8%”, se arată în document.
Scăderea preţurilor în comerţul modern a fost mai pronunţată decât în cazul comerţului tradiţional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori.
Sectorul comercializării produselor alimentare reprezintă un sector de o importanţă ridicată în economia românească în condiţiile în care la nivelul anului 2014, în medie, 19,7% din veniturile totale ale gospodăriilor erau destinate cumpărării de bunuri alimentare.
În ceea ce priveşte comerţul modern, perioada analizată cuprinde, în momentul de faţă, lunile martie - august 2015. Intervalul de timp este suficient de amplu, conform Consiliului Concurenţei, pentru a observa comportamentul retailerilor atât în ceea ce priveşte măsura efectivă de reducere a TVA la produse alimentare (începând cu 1 iunie ac), cât şi ca urmare a anunţului ce menţiona data de la care a fost implementată această măsură (7 aprilie a.c.).
Pentru comerţul tradiţional, perioada analizată cuprinde 6 săptămâni (27 mai - 1 iulie), astfel că, în intervalul selectat, este inclusă şi o săptămână înainte de implementarea măsurii de reducere TVA la produse alimentare pentru a se putea observa eventualele modificări de preţuri datorate acestei măsuri.

Sursa: AGERPRES

Înapoi la știri
blog comments powered by Disqus